Canada 2016 - Blog (originele blog op ericencarin.reismee.nl)

Amsterdam - Toronto , 24-10-2016

Vanmorgen om 0500 ging de wekker, om 0550 stonden Jan en Anneke voor de deur, en om 0600 vertrokken we richting Schiphol. Een heel klein beetje oponthoud net na Den Haag , maar verder geen problemen, en om 0715 zaten we aan de koffie. We hadden tijd genoeg, de balie van Air Canada ging voor onze vlucht pas om 0900 open, dus rond die tijd checkten we in, zetten de koffers op de weegschaal, zagen ze verdwijnen, en gingen maar een bakkie doen in het panorama restaurant. Uiteindelijk toch maar de douane doorgegaan, nadat alles drie keer gescanned en uitgepakt was geweest mochten we richting de gate. Geplande vertrektijd was 1155 , en het zal niet heel erg veel gescheeld hebben, precies op tijd werden we van de gate afgeduwd; 8 uur en een beetje zitten suffen tijdens een relaxte vlucht , een beetje turbulentie boven de Noordzee, verder niks....

Boven Toronto nog enkele foto's van de CN Tower gemaakt ( vlogen we bijna tegenaan !).

Om 1405 Toronto tijd geland, even een klein verhaaltje bij de douane verteld wat we gingen uitspoken, koffers van band 5 gehaald (shit, TSA slotje van een van de koffers naar de klote, lijkt opengebroken)(effe checken of er geen onderbroeken uit gejat zijn)(alles lijkt oke)(was mijn(Eric)koffer)(wat zou iemand met mijn boxershorts willen ? je kan ze wel aantrekken, maar je ziet er dan toch niet zo fantastisch uit als ik !), en meteen maar de taxi ingesprongen richting downtown Toronto...25 minuten later bij het Cosmopolitan Downtown, ingechecked, kamer op de 23e verdieping, uitzicht op de CN tower...wat wil je nog meer ?

Meteen maar even Yonge Str. afgelopen, het Eaton Centre binnengestapt, effe gekeken hoe we PATH ondergronds kunnen gebruiken, bij het HardRock Cafe over een plein gelopen, bij de lokale 7-11 enkele flesjes water/cola gescoord, en nu,nu wordt het donker en is er morgen weer een dag.....de luiken beginnen dicht te vallen, effe gauw nog een fotootje uploaden en dan....snurken ! Morgen weer een dag in Toronto !

Toronto , 25-10-2016

Vanmorgen rond 0600 werden we zo'n beetje wakker, en na de gebruikelijke ochtend-perikelen was het tijd om ons eerste Canadese ontbijtje te gaan scoren. We besloten om 50 meter vanaf ons hotel naar het Victoria hotel op Yonge Street te lopen, daar had Carin een ontbijtrestaurantje gespot. Wij daarheen, zag er prima uit, en wat nog belangrijker was: de koffie was wel oke, en het voer helemaal ! Na pancakes met maple syrup voor Carin en gebakken eieren met aardappel, ui, mushrooms, green peppers, tomaat en toast voor mij konden we een gat in de dag gaan slaan !

En dat hebben we dan ook gedaan; eerst rond 0900 naar de CN Tower gewandeld, natuurlijk gewoon over straat en niet ondergronds door de PATH. Het zonnetje scheen, er waren een paar wolkjes en de temperatuur was iets van 6 graden door een koud windje. Er was bijna niemand in en op de CN Tower , wachtrijen waren er niet, maar daar waren ze wel op voorbereidt. We zoefden met de lift aan de westkant omhoog , en binnen 30 seconden ofzo waren we op 346 meter !

Geinig uitzicht over de stad, nog even lopen stampen op de "glass floor" (is sterk genoeg !), zelfs Carin stapte er zomaar (beeetje aandringen...) op, en daar na op hoog niveau een bakkie koffie gedaan.

Uiteindelijk met de oost lift naar beneden gezoefd (beetje afwisseling kan geen kwaad) , en eenmaal beneden besloten we om naar de haven te lopen en de ferry naar Ward's Island te nemen. Vanaf Ward's Island heb je een prima uitzicht op de skyline van Toronto, en het is lekker wandelen daar.

Na een uurtje of wat op Ward's Island gelopen te hebben zijn we weer terug ge-ferried en liepen we richting de St.Lawrence Market. Deze voorloper van de Rotterdamse markthal is best leuk om te bezoeken, veel slagerijtjes, viswinkeltjes, bakkerijtjes, eettentjes etc. Gewoon de markthal, maar een stukje rustiger en eigenlijk zeker zo leuk. Natuurlijk nog een grilled cheese sandwich opgepeuzeld, aangeschaft bij zo'n grappig eettentje, en daarna via wat omwegen weer bij het Cosmopolitan uitgekomen. We wilden de wandelschoenen even wat rust geven, wat foto's verwerken, en nog een verhaaltje voor het blog afronden. Straks (rond een uur of 1730 ofzo) duiken we nog even het Eaton Centre in , om toch maar een nieuw kofferslotje te scoren...we hebben nog 5 vluchten voor de boeg, dus dat is geen overbodige luxe ! De bedoeling is om in het Hard Rock Cafe een paar stukken kip of koei naar binnen te gaan werken, en verder zien we het wel. Morgen nog een dag Toronto !

Toronto - 2 , 26-10-2016

Goed, de 2e hele dag in Toronto was aangebroken; weer wakker geworden, weer ontbijt gescored in het Victoria Hotel aan de overkant, weer een prima keuze. De serveerster herkende ons meteen, kwam een pot koffie neerzetten (doen ze waarschijnlijk altijd), en even later met de French toast voor Carin en het English Breakfast voor mij.
De lucht was onbewolkt, de zon scheen en de temperatuur was rond de 5 graden. Prima weer om maar eens richting Kensington te lopen. Wel eerst langs de Old City Hall gelopen, daarna door naar de nieuwe City Hall, en natuurlijk wat foto's genomen van het grote Toronto sign.

Hierna verder langs de Art Gallery of Ontario, en daarna loop je eigenlijk meteen Toronto's China Town in. Veel onleesbare uithangborden, veel eettentjes met menus die je niet kan lezen, maar waar gelukkig wel plaatjes bij staan (maar je weet nooit precies wat je eet, hebben wel wat posters van vermiste katten op de lantarenpalen gezien ?! ), en uitstallingen bij diverse groente-en visboeren met zaken die je nog nooit hebt gezien, laat staan hebt gegeten ! Sommige onherkenbare goederen roken zo smerig, dat wil je echt niet in je koelkast hebben liggen...Wat dacht je van gedroogde sea-cucumbers ? Aargh...

Kensington Market ligt achter China Town, een bonte verzameling straatjes met lage huisjes/winkeltjes, in allerlei kleuren en smaken.Het leek ons een beetje op een hippie-artist omgeving, maar er was nog niet zoveel te beleven. Het was eigenlijk een beetje uitgestorven, zeg maar.
We besloten heel Spadina Ave. uit te lopen, onderweg nog een koffie en een chocomelk gescoort, en we liepen richting Union Station. Deze stond van binnen geheel in de steigers, maar de buitenkant is een imposant gebouw. De wandelschoenen brachten ons verder richting Toronto's eigen Flat Iron Building (niet zo groot als in New York, maar wel geinig), en daarna hadden we het wel gehad en doken we even later Brookfield Place in. Onder deze mooie glazen overkapping tussen diverse gebouwen in was het tijd om een beetje op te warmen, wat te knagen en om een roseetje te drinken. Dat hadden we wel verdiend na een paar uur lopen.

Hierna als een mol via de PATH ondergronds richting King Street, weer bovengronds gekomen (geen molshoop achtergelaten !) en het Cosmopolitan opgesnord.

Deze dag werd natuurlijk ook afgesloten met wat te eten, we besloten naar de Old Spaghetti Factory op the Esplanades te lopen. Na prima pasta en lasagna zat deze dag er weer op !

Morgen nog een halve dag Toronto, rond 1625 vliegen we vanaf Pearson Int. naar Winnipeg. En zo komen we steeds dichter bij Churchill !

Toronto - Winnipeg , 27-10-2016

Vandaag de laatste halve dag in Toronto; we zijn gewoon doorgegaan met wat we al die voorgaande dagen ook al gedaan hadden: opstaan, ontbijtje scoren en lopen ! Het enige wat wel heel anders was als gisteren en eergisteren was het weer. We schoven vanmorgen de gordijnen open op de 23e verdieping, en iemand had vannacht de top van de CN Tower afgehaald ! Na de slaap uit onze ogen te hebben gewreven, bleek dat het zwaarbewolkt was, dat het zo af en toe redelijk regende, en dat de bewolking ergens rond de 300 / 400 meter boven de grond hing, zodat zo af en toe de CN Tower maar half te zien was....

We besloten dat dit een mooie ochtend was om ons eens goed in het PATH systeem te verdiepen; dit ondergrondse systeem heeft geloof ik zo'n totale lengte van 28 kilometer, en loopt onder grote stukken van downtown Toronto door. Dit  PATH systeem is helemaal ingericht op voetgangers, en, we zijn er duizenden tegengekomen ! Een complete ondergrondse stad, met winkels, kappers, eettentjes, warenhuizen, banken, je kan het zo gek niet verzinnen, alles wat je bovengronds vind, vind je ook in PATH !

In bijna elk groot gebouw bovengronds, kan je via PATH ondergronds naar het volgende gebouw, of naar Union Station, of naar een metrostation. Ongelooflijk, in de koude winterdagen met een meter sneeuw hoef je niet eens bovengronds te komen, behalve misschien als je van en naar je appartementje moet....

Rond een uur of 1130 waren we weer in ons hotel om uit te checken, en om een taxi naar het Pearson Int. te nemen voor onze vlucht naar Winnipeg. Om 1655 vertrok onze vlucht, en 2 en een half uur later landden we in Winnipeg. Een half uurtje verder checkten we in in het Delta Hotel Downtown, en hebben we wat gegeten... Het tijdsverschil is van 6 uur naar 7 uur gegaan, we zitten nu op Central Time ipv Eastern Time.

Vanwege het mindere weer en de vlucht van vandaag hebben we geen foto's die de moeite waard zijn om te plaatsen. Morgen zullen we het dorp hier eens bij daglicht gaan bekijken, we hebben wel wat ideetjes om te doen ( oa naar The Forks ). We zien het wel....Vanavond nog even de ijshockey wedstrijd van de Winnipeg Jets tegen de Dallas Stars bekijken op tv ( de Jets staan nu met 3 - 1 voor in de 3e kwart ), en dan morgen weer een dag dichterbij Churchill !

Winnipeg , 28-10-2016

Een nieuwe dag, in een nieuw dorp ! Vandaag Winnipeg eens bekijken; de dag begon in ieder geval grijs en grauw, en het leek er volgens de weerberichen op dat dit niet zou veranderen vandaag. Maakte ons allemaal niet zo veel uit, je kan het toch niet veranderen, en je moet het er maar mee doen! We besloten om na het ontbijt in het hotel op ons gemak eens richting The Forks te lopen, en dus een heel stuk van The Loop te gaan wandelen.

The Loop is een wandeling door Winnipeg, en als je die helemaal uit zo lopen ben je ongeveer een halve dag bezig. Nu stoppen wij natuurlijk overal om wat te snacken en te drinken, dus we zullen 'm wel niet helemaal aflopen. Als eerste liepen we naar The Forks, weer een soort overdekte markthal, langs de Red River die dwars door Winnipeg loopt. Voordat we daar aankwamen, zijn we langs en door Union Station gelopen, langs het Canadian Museum for Human Rights gestapt, over de Esplanade Riel brug gewandeld, langs de Tache Promenade gelopen,

de St.Bonefatius kathedraal en boog bekeken, en via de brug in St.Mary's Road en South Point Parc eindelijk bij the Forks aanbeland...ppfff

Natuurlijk hebben we hier het eea bekeken, veel giftshops en eettentjes, en dus ook maar een bakkie gedaan. Hierna zijn we verder gelopen richting het Stephen Juba Park, en uiteindelijk zijn we afgeslagen om het Theatre District in te lopen (oftwel weer de stad in ). Zo af en toe miezerde het een heel klein beetje, maar eigenlijk hebben we daar geen last van gehad.

We liepen verder richting City Hall, en kwamen ook meteen door Winnipegs China Town ; nou, wat een town, we hebben een chinese boog boven de weg gezien, twee chinese restaurants, en verder is ons niets opgevallen daar. Bij de City Hall hebben we een lunchje verorberd in Grace Cafe, en uiteindelijk liepen we langs het Fairmont Hotel - waar het standbeeld van de rivier overstekende Caribou's staat - weer langzaamaan terug richting het Delta Hotel.

Ondertussen was het half drie geworden, en waren we wel zo'n beetje uitgelopen. Een leuke, stadse buitendag, jammer van de grijze lucht, maar niet verkeerd !

Straks nog even ergens wat gaan eten ( pizza , het is tenslotte vrijdag ), en morgen nog een halve dag hier, Rond 1430 worden we opgehaald en leveren ze ons af op het vliegveld, bij de hangar van Calm Air...hier pakken we onze derde vlucht naar de eindbestemming : Churchill, Manitoba !

Winnipeg - Churchill , 29-10-2016

Eindelijk was de transportdag naar Churchill aangebroken ! De dag begon, net als gisteren, behoorlijk grijs in Winnipeg, maar na het ontbijtje leek het erop dat er toch wat kleine stukjes blauwe lucht tevoorschijn kwamen. We hadden nog zeker tot 1300 uur de tijd voordat we de kamer uitmoesten, en voordat we om 1400 uur opgehaald zouden worden om naar de charterhangar van Calm Air zouden worden gebracht.

We besloten om een ander rondje door Winnipeg te wandelen, het westelijk deel hadden we nog niet gehad. We liepen oa langs het Legislate Building, een heel stuk langs de Red River, weer helemaal tot aan The Forks, en we zijn weer via Union Station op ons gemak teruggelopen. En , zo in een waterig zonnetje zag Winnipeg er toch wat aantrekkelijker uit !

Hierna uitgecheckt, en het vervoer naar het vliegveld was prima op tijd. Bij Calm Air hebben we met 22 anderen een tijdje gewacht totdat het tweemotorige propellorvliegtuig gereed was om te vertrekken.

Rond 1700 uur stegen we op, en zo'n  twee en een half uur later landen we met een stevige wind en in een sneeuwbui op Churchill Airport. We waren er ! Natuurlijk was het hartstikke donker, en steenkoud, maar dat kon ons niet zo veel schelen. Effe uitkijken op de trap uit het vliegtuig, anders kus je net als de paus als eerste het koude beton van de start/landingsbaan !

Na een laat diner vanmorgen om 0600 op voor het ontbijt, en tussendoor even dit verhaaltje voor jullie afronden. Om 0815, als het licht is, stappen we voor de eerste hele dag in de Arctic Crawler, op zoek naar de ijsberen !

Churchill Polar Bear dag 1 , 30-10-2016

Brrrr...vanmorgen om 0600 opgestaan, meteen even ons hoofd buiten het raam gestoken om te voelen hoe of wat...Gelijk weer teruggetrokken, het was -12 , en het woei ( of waaide ) als een jekko. Volgens de Churchill weer-app was het lekker fris met een gevoelstemperatuur van -22...

Ontbijtje gedaan, alles goed ingepakt en om 0815 stapten we de bus in om op de toendra uiteindelijk over te stappen op de Arctic Crawler van de Lazy Bear Lodge. Met nog 20 anderen ( de zelfde groep die ook bij ons in het vliegtuig zat ) vertrokken we in Polar Bear Country !

Op de toendra waaide het natuurlijk ook, en zo af en toe vielen er sneeuwvlokken omlaag. Er was al best wat sneeuw gevallen , en dat maakte de beleving alleen maar mooier !

En , hebben we ijsberen gezien ? Ja ! Gedurende de dag hebben we er 5 gespot , de ene behoorlijk dichtbij , de andere weer wat verderaf ! De beren lagen te snurken , naar ons te kijken , lekker rond te draaien in de sneeuw , of gewoon een beetje rond te scharrelen.Eentje kwam zelfs even onder het look-out deck aan onze voeten snuffelen , maar het groepje Fransen dat ook bij ons op het deck stond ( koud joh ) had waarschijnlijk vieze stinkzweetvoeten ofzo , want de ijsbeer was weer zo verdwenen ! Ook zagen we er eentje tegen een auto opstaan !

Maar , weleen fantastische ervaring ! We hebben ook nog twee snow-owls kunnen spotten , deze vlogen weg toen we met de Crawler te dichtbij kwamen. Helaas hebben we deze witte pool uilen niet op de chip kunnen vastleggen. Al met al een prima eerste dag , morgen eerst een tour door het dorp , misschien in de middag een helikoptervlucht ( als er nog minstens 1 iemand mee wil gaan ) , en 's avonds gaan we bij een dogsledge kijken en hondjes aaien.

De foto's spreken allemaal voor zich !

Churchill Polar Bear dag 2 , 31-10-2016

Uitslapen & Halloween ! Vanmorgen om 0700 uur door de wekker gewekt , wat een luxe zo op je vakantie ! Deze tweede volle dag in Churchill was bestemd voor een "Cultural & Heritage Tour". Dit betekende eigenlijk zoveel , dat je met een bus rondgereden word door Churchill en de omgeving , en dat er op de diverse plekken die belangrijk waren in de geschiedenis van Churchill , tekst en uitleg gegeven wordt. Nu zijn wij een beetje cultuurbarbaren , maar onze gids Judd is een leuke vertelster , en zo wist ze toch steeds de aandacht van de groep er bij te houden ( behalve voor de Fransen , dat onnozele volk spreekt geen letter engels en doet gewoon z'n eigen zin - het zijn de europese equivalenten van Japanners ! ).

Al met al zijn we oa bij Port Churchill geweest , bij Fort Churchill , op Cape Merry , hebben we de Churchill River in de Hudson baai zijn uitmonden , hebben we het vele drijfijs al gezien die straks zorgen dat de Churchill River en de Hudson baai dichtvriezen , zodat de ijsberen eindelijk op jacht kunnen na 8 maanden vasten ,  zijn we bij het vliegtuigwrak van de Miss Piggy wezen kijken (hier spotten we nog twee Red Foxes die lekker aan het rondrennen waren) ,

en hebben we de algemene en specifieke kennis over het ontstaan van Churchill en de hele geschiedenis daaromheen weer wat uit kunnen breiden. De rondrit door het dorp duurde zo'n 10 minuten , de totale rit zo'n 3 uur , en we weten nu waar alles zit , en na de tour hadden we de middag voor ons zelf.

We wilden heel graag een helicoptervluchtje maken , maar daar heb je minimaal 3 personen voor nodig , en , die derde persoon was niet te vinden. We zijn nog bij de heli maatschappij geweest om te vragen of er nog andere mensen zich aangemeld hadden , en dat was helaas dus niet zo...Dus hebben we maar een lunch gescoord in de lokale Bakery , en her en der wat souveniertjes aangeschaft. Na het diner zijn we om 1900 uur naar een Dogmusher geweest , en hebben we een rondje in het donker op een hondenslee gedaan. Was erg leuk , de honden waren natuurlijk dol enthousiast , de foto's hiervan komen later (tis nu 2300 uur hier en morgen gaat om 0630 de wekker weer).

Morgen weer een hele dag in de Arctic Crawler , op zoek naar de Polar Bears ! Daarna vliegen we 's avonds laat terug naar Winnipeg , en is het grote ijsberenavontuur weer voorbij !

Of er morgen dus meteen een verhaaltje komt over de 2e ijsberendag ? Geen idee , anders komt dat gewoon een dagje later !

Churchill Polar Bear dag 3 , 1-11-2016

Laatste polar bear dag in Churchill, weer een lange dag de tundra op. De temperatuur vanmorgen om 0630 viel wel mee, het was niet zo koud als de dagen ervaar, slechts -4. Wel had het bijna de hele nacht gesneeuwd, en er werd nog meer sneeuw verwacht overdag. Deze dag kon eigenlijk alleen maar minder worden als de eerste dag, we hadden natuurlijk best geluk gehad met de 5 ijsberen die we al gezien hadden. De eerste twee uur op de toendra leek het daar ook wel op, het was weer licht beginnen te sneeuwen, en we hadden nog geen ijsbeer in het vizier gekregen...

Maar, op een gegeven moment werd er ver weg toch wat beweging gespot (en da's best lastig hoor, om tijdens een sneeuwbui, in een bijna witte wereld om je heen, een bewegende witte vlek met een paar zwarte puntjes waar te kunnen nemen ! ). The Chase was on !

Na een beetje manouvreren en proberen dichterbij te komen, leek het erop of de beer onze kant op kwam waggelen, en dat leverde uiteindelijk prachtige plaatjes op ! Hij (of zij) besloot maar eens te komen kijken of wij eetbaar waren, en kwam wel heel erg dicht bij ; even uitrekken op z'n achterpoten , en er staat toch ineens 2,5 meter ijsbeer voor je raampje ( wat je net op tijd hebt kunnen dichtschuiven ! ). Prachtig allemaal, de beer besloot uiteindelijk om naast de buggy nog een dutje te doen, probeerde ook nog even of het achterlicht eetbaar was, en waggelde uiteindelijk op z'n dooie gemaak weer weg... Echt fantastisch weer !

Daarna hebben we nog 2 ijsberen gespot , allemaal wat verder weg, en ook die hebben we vereeuwigd op de chip.Bekijk zeker de fotoserie van deze dag !

Het heeft zo'n beetje de hele dag gesneeuwd, en natuurlijk, onze avondvlucht vanuit Churchill had ruim een uur vertaging door de sneeuwval. Uiteindelijk zijn we rond 1940 naar het vliegveld gereden , en daarna konden we al snel het vliegtuig in.

Geen slurven, geen overdekte wandelpaden, nee, gewoon over het platform door de sneeuwbuien en de stevige wind naar de trap en klimmen maar....De vlucht verliep verder aardig , om 2300 uur waren we in Winnipeg en konden we naar het Hilton Airport worden getransporteerd.

Vanmiddag (het is inmiddels 1100 uur Winnipeg tijd terwijl ik dit type) om 1515 hebben we de vlucht naar Toronto , en daarna door naar Amsterdam. En dan zit het er weer op.

Het laatste verslag zal ik dus thuis de wereld in sturen. Nogmaals iedereen alvast bedant voor het volgen en alle reakties !

Churchill - Winnipeg - Amsterdam 3-11-2016

Zooo , we zijn weer thuis ! Het vorige verslag kwam uit Winnipeg, net voordat we de overgebleven twee vluchten naar Toronto en Amsterdam zouden gaan maken. Eigenlijk is er sinds die tijd niets te melden, de vluchten gingen prima op tijd weg. Op Toronto Int. hebben we tussen de vluchten nog wat pasta en lasagna kunnen eten , we hadden bijna 3 uur voor de overstap , dus dat ging allemaal makkelijk. Op Amsterdam stonden Jan & Anneke alweer te wachten , en met een uurtje waren we weer thuis bij Bob. En Bob was aan z'n geknor te horen ook weer blij dat we er weer waren....

Natuurlijk zitten de indrukken er allemaal nog vers in : wat een prachtige dieren zijn die ijsberen toch , zeker als je ze zo vrij ziet rondbanjeren op de plek waar ze ook horen. Hopelijk gaat dat allemaal niet verloren....

Mensen vragen "is het koud geweest ?" Nou , in Churchill en op de open tundra is het behoorlijk fris, tijdens onze dagen is het niet echt extreem geweest, -12 is het laagste wat opgegeven was, het grote probleem is de windchill : bij de -12 en met een stevige noordenwind loopt de gevoelstemperatuur al snel op naar -20, -22...En da's best fris hoor.

De temperatuur kan zo'n beetje zakken naar -25, en met de juiste wind kan dat aanvoelen als rond de -40... (volgens onze gids dan). En dan is het best wel heel fris !

Ik heb vanmorgen nog een videootje op YouTube geplaats, en de rest van de video's en foto's zal binnenkort weer op onze website verschijnen. De video kan je alvast hier bekijken...

We willen iedereen weer bedanken voor de vele reaktie's, zowel op Facebook als via Reismee.nl. Thanx !