Alaska 2009 - Blog (originele blog op ericencarin.reismee.nl)

Anchorage....we zijn er, 12-06-2009

Hehe, we zijn in Anchorage. De vlucht van Amsterdam had een half uur vertraging, en om 1050 stegen we dus op. Na 8 en een half uur landen we op Detroit Metro.

En wat een verademing is dit vliegveld : binnen 15 minuten waren we door de douane, hadden we de koffers alweer van de band op de transitband gegooit en konden we weer inchecken ! Echt heel efficient en duidelijk geregeld in Detroit, dat hebben we weleens anders gezien.

Vanaf Detroit naar Anchorage opgestegen met 15 minuten vertraging, en 6 uur en 20 minuten later stonden we in Alaska. Lokale tijd 1830 uur, even simpel de koffers oppikken, naar buiten lopen en een shuttle busje opzoeken...Het eerste busje zou langs ons hotel gaan, dus ingestapt en gaan met die banaan....10 minuten later liepen we het hotel in, ingechecked en nu...even wat frisdrank halen, douchen en slapen maar....Terwijl we dit typen is het 1945 lokale tijd, de laptopklok geeft nog 0545 aan, we zijn dus al ruim 24 uur wakker.

Morgen gaan we fietsen huren en de Tony Knowles Coastal trail fietsen...en op zoek naar elanden !

Iedereen bedankt voor de reaktie's op het verhaaltje over "Bob" , thanx !

Stay tuned , morgen de eerste foto's (hopen we)...

Fietsen in Anchorage, 13-06-2009

De eerste dag zit er alweer bijna op; vanmorgen rond 0900 uur stonden we bij de lokale fietsverhuur en zochten 2 ruige bikes uit. Kamera's op de rug, en de Tony Knowles trail af !

We waren van plan om ongeveer 12 mile ver te fietsen, en daarna om te keren. Net buiten Anchorage werd het stil op de trail. Carin stopte om een foto van een vogeltje te maken, en Eric fietste nog een stukje verder, en spotte een vos (Red Fox). Het beestje bleef rustig zitten kijken wat we gingen doen, Carin was snel ter plaatse en de eerste foto's werden geklikt !

Hierna fietsten we verder en na een bocht stonden er opeens twee elanden op de trail ! Je gelooft je ogen niet !

Na weer een hoeveelheid foto's fietsten we verder .... een stuk verder spotten we een eekhoorntje, en uiteindelijk keerden we om en reden we de trail weer terug. Halverwege de terugtocht hoorden we alarmpipjes van diverse vogels, en ja hoor: er kwam een Bald Eagle over; een paar honderd meter verderop zagen we hem in een boom zitten !

Hierna kwamen we ook nog een eland met twee jonkies tegen, en ook die werden op de foto gezet. En toen was de koek op, maar voor ons was het voldoende voor 4 uurtjes fietsen ! Hierna zijn we nog een rondje door Anchorage gelopen en hebben nog wat gegeten. Morgen terug naar het vliegveld, de auto oppikken en dan naar het Denali N.P.

Anchorage naar Denali, 14-06-2009

14 juni, van Anchorage naar Denali. Vandaag waren we om 0600 uur wakker, na het ontbijt alles inpakken en met een taxi naar de Hertz op het vliegveld om de auto op te pikken. Om 0745 kregen we de sleutels van een gloednieuwe blauwe Ford Explorer 4x4. Er stonden al 3,6 hele miles op de teller !

Nadat alles ingesteld was reden we om 0800 uur weer terug naar Anchorage om via de stad op de Glenn Highway te komen. Deze weg is prima om te rijden en onderweg zijn we her en der gestopt om foto's te maken van de omgeving. En de omgeving bestaat hier uit bergen, meren, bomen enz. Vooral veel prachtige vergezichten. Halverwege zijn we afgeslagen om een stuk over de oude Glenn Highway te rijden, deze weg is nog mooier en nog rustiger. Bij Palmer reden we een stukje terug om op de Parks Highway te komen; hiervandaan omhoog richting Denali. Ook op deze weg weer veel gestopt om foto's te maken.

Tussendoor nog gelunched (grilled cheese sandwich) en getankt en rond 1700 uur reden we de parkeerplaats van het Denali Grizzly Bear Resort op. Onderweg hebben we wel wat regen gehad, maar tussendoor ook flinke opklaringen. Mount Denali was helaas voor de helft in de wolken gehuld, het schijnt dat je vaker Grizzlys tegenkomt dan dat de berg goed te zien is !

Vandaag een hele slechte internet verbinding, vanwege de tijd geen foto's toegevoegd, kijken hoe het morgen is. Even geduld dus maar...

Denali National Park, 15-06-2009

Vandaag vroeg naar het Denali N.P. gereden. Het park is slechts 7 mile bij ons resort vandaan, dus dat was een makkie. Je mag niet zelf in het park rijden, je moet gebruik maken van de bussen die er zijn; wij hadden reserveringen voor de bus van 0730 uur. Precies op tijd vertrok de bus, en omdat wij als eersten instapten zaten we eerste rang: helemaal vooraan ! De dag begon met regen, maar toen de bus vertrok was het droog en klaarde het steeds meer op; uiteindelijk zou het een schitterende dag worden, met veel zon.
De tocht van 66 mile heen en daarna dezelfde 66 mile weer terug zou ongeveer 7 uur duren, en begon goed: eerst spotten we een Willow Ptarmigan ( ? ), daarna een aantal Dall Sheep, toen een Bald Eagle, en even daarna stak er een Grizzly beer de weg over ! De fototoestellen hadden nog geen rust gehad !

Tussendoor en daarna zagen we ook een aantal Snowshoe Hare en kariboe's, en een aantal mile voor het eindpunt zagen we een Grizzly met een jong ! De dag kon niet meer stuk !

Na een rustpauze reden we de route weer terug, en ook nu zagen we een aantal kariboe's en weer enkele Grizzly's...Sommige waren wel erg ver weg, soms zelf op de tegenover liggende bergen.
Omdat het zulk goed weer was hebben we goede foto's van Mt. McKinley ( Mt. Denali ) kunnen maken; de berg was niet helemaal uit de wolken, maar de top was prima te zien.
Al met al een hele mooie dag geweest. Morgen rijden we een (kort stukje) naar Fairbanks. Hopen dat internet daar werkt zodat we deze verhaaltjes kunnen posten...

Denali naar Fairbanks, 16-06-2009

Hiephiep Hoera !!!!! Carin is jarig vandaag ! Iedereen bedankt voor de felicitatie's ! Het feestje vieren we nog wel een keertje....(PS: Peter & Wim, beiden ook nog gefeliciteerd met jullie verjaardag...).

Vanmorgen rustig aan naar Fairbanks gereden; de afstand was maar iets van 125 mile ofzo, en onderweg waren er geen zaken die we perse wilden zien. De omgeving blijft in ieder geval hartstikke mooi, en ook het weer was prima; helder, zonnig en 23 graden.

In Fairbanks hebben we gelunched (jaja , met een tosti !), en een rondje door downtown gelopen. Op een gegeven moment kwamen we bij een gebouwtje van de Yukon Quest Headquarters; hier werd uitleg gegeven over de diverse Husky wedstrijden, en er waren een aantal Husky's ter plaatse. Een van de Husky's had net puppie's gekregen, en Carin had haar verjaardags kadootje al snel gevonden !

Helaas waren de puppie's (nog) niet te koop (Nee Ernst/Jolanda, ook de grote Husky's kregen we niet mee !). Straks (het is nu 1800 uur) gaan we eten bij de Denny's, en daarna gaan we nog even kijken bij een wildlife sanctuary. Morgenochtend vroeg op, om 0700 vliegen we met een bushplane naar Coldfoot, op de poolcirkel. Als we dat gezien hebben, komen we met een busje terug (ritje van 7 uur).

Morgen komen (als het goed is) daar de foto's van. Vandaag ook nog alle foto's van gisteren en eergisteren geplaatst...hebben jullie allemaal wat te kijken !

Coldfoot, 17-06-2009

Vanuit Fairbanks vertrokken we vanmorgen om 0600 uur naar het lokale vliegveld. Rond 0700 uur stapten we met 8 anderen in een 9 persoons Navajo vliegtuigje, wat ons na een uurtje vliegen afzette op een kleine air-strip van het stadje Coldfoot. Coldfoot ligt 60 mile boven de poolcirkel, en is zo'n beetje het laatste stukje bewoonde wereld als je onderweg bent naar Prudhoe Bay. Vanaf Coldfoot zouden we op ons gemakkie met een minivan terugrijden naar Fairbanks.

Natuurlijk werd er gestopt op de poolcirkel, en ook her en der onderweg werden er stops ingelast. Na een verschrikkelijke mooie, en op sommige stukken lastig te berijden weg (de Dalton Highway of Haul Road) waren we rond 2000 uur weer terug in Fairbanks. We hebben niet al te veel wildlife gezien, in ieder geval niets bijzonders, maar wel een startende bosbrand....een grote paddestoel wolk en veel slierten rook begonnen de lucht te bedekken...afwachten maar hoe dat af gaat lopen voor de mensen hier....

Het vliegen in een klein vliegtuigje over het uitgestrekte niets is fantastisch; juist dan merk je pas hoe onbewoond en onbegaanbaar grote gebieden van Alaska zijn. Dit was een erg mooie trip ! Ook het weer was fantastisch, met 23 graden en heel veel zon hadden we ook hier niets te klagen over !

Morgen rijden we naar Chitina, een flink stuk, maar ook nu weer: we hebben de tijd. De zon gaat pas onder rond 2330, en komt weer op rond 0215, dus de dagen zijn lang zat.

Waarschijnlijk hebben we morgen ook geen internet verbinding, we zien wel....

Fairbanks naar Chitina, 18-06-2009

Deze dag zou ons langste ritje worden; 320 mile, dus we vertrokken vroeg vanuit een bewolkt Fairbanks. Ons einddoel voor vandaag: Chitina, een gehucht van (als we hier rondlopen) van niet meer dan een paar honderd man. Rond 1830 kwamen we aan en ons hotelletje is het enige hotel in het dorp. We zitten in kamer 8, van de 12 die er zijn....

De rit hiernaartoe was regenachtig; we kwamen op een gegeven moment in een complete hoosbui, duurde maar 5 minuten en daarna klaarde het meteen weer op; echte buien dus...Onderweg zijn we slechts 1 eland tegengekomen, voor de rest hebben we alleen maar foto's van de omgeving.

Morgen laten we de auto staan bij de lokale airstrip en vliegen we naar McCarthy: daar blijven we 2 nachten, en vliegen dan op zondag weer terug naar Chitina. Dan pakken we de auto weer (als -ie er nog steeds staat tenminste !!!), en rijden we door naar Valdez. Dat is maar een klein stukje van nog geen 100 mile. In McCarthy gaan we ervanuit dat we geen internet verbinding hebben, dus zondagavond (maandagochtend in Nederland) zullen we wel weer van ons laten horen !

Chitina naar McCarthy, 19-06-2009

Vanmorgen eerst uitgeslapen en daarna rustig een ontbijtje in het hotel genomen. We hadden vandaag genoeg tijd, we zouden pas om 1500 uur met een bush plane naar het 65 mile verderop gelegen McCarthy vliegen. Dus op ons gemak de auto ingeladen en rond 1100 uur een stukje gereden over de weg die ons naar Chitina had gebracht. Het Chitina "International" lag 5 mile buiten het dorp, dus daar waren we zo. Rond 1400 uur stonden we geparkeerd langs de airstrip en rond 1445 landde er een 4 persoons Cesna waar we instapten.

De vlucht was prima, goed zicht (ondanks de laaghangende bewolking en de regenbuien) en mooie plaatjes van het landschap onder ons. Net voor McCarthy besloot de piloot nog een extra rondje boven de gletsjers te maken, dus we kregen waar voor ons geld. Nadat we geland waren werden we met een shuttlebus naar McCarthy gereden (de rit duurde wel 3 minuten !) en bij ons hotel afgezet. Het "Ma Johnson Hotel" is het beste hotel van het dorp (er wonen hier ongeveer 80 man/vrouw), en ook het enige....(oke, er is nog een backpackers lodge ofzoiets). Het is hier dus heerlijk rustig (lees stil); iedereen met een camera is een toerist, da's makkelijk !

Maar, het is hier wel verschrikkelijk mooi ! Na de buitjes van vanmorgen klaarde het helemaal op, de lucht trok open en het zonnetje kwam door. Voor en na het diner hebben we nog een stuk gewandeld; helaas geen grizzly's of elanden gezien.
Morgen gaan we het nabij gelegen Kennicott bezoeken; dit is een ghost-town, waar vroeger een bloeiende kopermijn was. Alles schijnt gewoon achtergelaten te zijn, en zou nog in redelijke staat zijn...We zien het wel.
Geen internet hier, dit verhaaltje posten we zondag als we in Valdez zijn.

McCarthy, 20-06-2009

Deze zaterdag zouden we ons zonder eigen vervoer moeten zien te vermaken; het dorpje waar we in verblijven (McCarthy) en het verlaten mijnwerkersdorpje (Kennicott) liggen 4,5 mile van elkaar, en er rijden de hele dag door busjes heen en weer, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Vannacht heeft het geregend, en ook de rest van de dag zouden er een aantal buitjes gaan vallen.
Als eerste gingen we vanmorgen naar de gosth town; de gebouwen van de mijn zijn nog te bekijken, alhoewel het niet meer helemaal origineel is, omdat er in 2006 een grote overstroming is geweest en er toch een aantal gebouwen nog meer verwoest zijn als ze al waren...maar het blijft dus "authentic" (lees ouwe troep !).

Als je het dorpje uitloopt kan je helemaal tot aan de voet van de nabijgelegen Rooth gletsjer hiken; we hebben een heel stuk gedaan, maar de gletsjer kwam maar niet dichterbij en we zijn maar omgekeerd. We waren daar ook maar alleen, en je weet niet of er achter de volgende bocht een grizzly staat te wachten...Nou die hebben we dus niet gezien.
Terug in McCarthy hebben we nog meer gehiked, de andere kant op, richting een rivier. Het enige wildlife wat we tegenkwamen was een overstekend knaagdier, we konden niet goed zien wat het was, maar we denken dat het een lemming is geweest...(in ieder geval volgens de wildlife kaartjes die we bij ons hadden).

Zondagochtend vliegen we om 0830 terug naar Chitina, en rijden we naar Valdez (spreek uit Valdeez...hebben ze ons verteld). Daar zullen we de verhalen van gisteren en vandaag proberen online te krijgen, met een aantal foto's.

McCarthy naar Valdez, 21-06-2009

Vandaag vroeg op om de vlucht van half negen uit McCarthy te pakken; oorspronkelijk zouden we de vlucht van 1400 uur hebben, maar we hadden eigenlijk niet veel zin om nog een halve dag in McCarthy rond te dolen...als je hier geen lange hike wilt doen, is een volle dag McCarthy wel voldoende. Gelukkig konden we het eea omzetten, en vlogen we met schitterend helder weer terug naar Chitina. De piloot had er ook zin in, en maakte voor ons nog een paar extra rondjes rondom de gletsjer bij McCarthy. Kon-ie ook makkelijk doen, we waren de enige passagiers, enhij had dit seizoen nog niet zulk helder weer gehad !

In Chitina hebben we een ontbijtje gescoord, en zijn we op weg gegaan naar Valdez. Gedurende de rit naar Valdez betrok de lucht steeds meer, de zon verdween, en uiteindelijk reden we de regen in toen we steeds dichter bij Valdez kwamen. Onderweg wel een paar mooie uitzichten gehad, oa fraaie vergezichten op de Worthington Glacier. We merkten ook dat het steeds kouder werd, en zeker bij de gletsjer was het niet echt warm.

Toen we doorreden kwamen we ook in een gebied terecht waar nog heel veel sneeuw lag, en de temperatuur was dus niet echt hoog. Daarna dus de regen totaan Valdez. Valdez lijkt een grote stad te zijn, maar er wonen maar 3600 man....dus echt groot is het niet.

Morgen gaan we een cruise maken naar de Meares Glacier, en de Columbia Glacier. Om 1000 uur varen we uit, en rond 1900 uur zouden we weer terug moeten zijn. Hopen dat we zee-otters, orka's, zeeleeuwen en papagaaiduikers gaan tegenkomen.

Oja, iedereen bedankt voor de diverse reactie's op onze foto's en verhaaltjes. We lezen ze allemaal, dus blijf reageren ! We vinden het erg leuk !

Valdez, Prince William Sound, 22-06-2009

Vandaag vanuit Valdez een cruise gemaakt door de Prince William Sound. Vanochtend om 1000 uur vertrok de boot (met ongeveer 48 peronen aan boord) voor een 9 uur durende tocht door de sound. We zouden onderweg een aantal gletsjers aandoen, de Columbia Glacier en de Meares Glacier. Deze twee gletsjers lopen uit in het water (de Prince William Sound) en zorgen voor een aantal ijsbergen en heel veel drijfijs. De dag begon droog, en het leek of de zon door zou komen, maar al snel betrok het weer en begon het te regenen.

Onderweg door de sound zijn we van alles tegengekomen; de onwijs grappige zee-otters, die lekker op hun rug liggen te dobberen, Bald Eagles in de bomen langs de kant, papagaaiduikertjes, humpback wales (walvissen), Fin Whales (andere walvissen), zeeleeuwen, zeehonden, je kan het zo gek niet verzinnen of het zwom langs.

Ook de twee gletsjers waren erg imposant om te zien, het lijkt gewoon een massieve muur van ijs waar je op af vaart. Heel veel ijsschotsen en zelfs kleine ijsbergen dobberen je tegemoet. In de winter moeten dit toch gigantische ijsschotsen zijn.

Al met al toch een geslaagde dag, ondanks de regen en het grijze weer. We hebben bij elkaar geloof ik 400 foto's genomen, in de foto-galerij staan er een paar op je te wachten.

Morgen rijden we naar Knik River, we hebben geen idee of daar internet is; zoniet, dan proberen we het over twee dagen weer...Groeten uit Valdez !

Valdez naar Knik River, 23-06-2009

Vanmorgen vertrokken uit Valdez; het weer zag er redelijk uit, maar we waren Valdez net uit of we kregen een hoosbui over ons heen, niet normaal ! Hierna reden we een paar passen door en zie daar: het klaarde op, een schraal zonnetje kwam door. Verderop nog wel af een toe een paar spetters op het raam gezien, maar niet noemenswaardig.

Onderweg reden we langs diverse gletsjers, de een nog groter en imposanter als de andere. Wel lag overal nog heel veel sneeuw op de toppen van de omringende bergen. De uitlopers van de gletsjers liepen vaak tot ver in het dal, en je kon de kou er vanaf voelen.

Onderweg hadden we nog te maken met diverse wegwerkzaamheden, maar veel tijd heeft ons dat niet gekost.

Meteen nadat we Valdez uitreden, nog voor de hoosbui, zagen we een Bald Eagle ziiten met iets in zijn bek. Hij vloog op, en ging verderop in een boom zitten. Na wat foto's gemaakt te hebben bleek er nog een klein Bald Eagle'tje rond te vliegen; waarschijnlijk moest die nog gevoerd worden.

Ook kwamen we onderweg nog een vrouwtjes eland met twee jong tegen; natuurlijk hebben we ook hier foto's van kunnen maken. Niet te vergeten: ergens hoog op een berg zagen we nog een stelletje Dall sheep rondscharrelen; ook met kleintjes. Het was dus weer een goede dag !

Nu zitten we op ons terrasje van onze eigen cabin; morgen gaan we op ons gemakkie de omgeving verkennen...( t'is wel fris aan het worden, +/- 11 graden )

Knik River, 24-06-2009

Vandaag konden we de hele dag besteden aan de omgeving van Knik River; om half negen werd het ontbijt gebracht, en iets over negen reden we op ons gemak weg. We wilden eerst eens in de buurt van Eagle River gaan kijken, er zou daar een waterval zijn en iets verderop was een nature center waar je een aantal trails kan lopen.

De Thunderbird waterval lag een mile van de weg, met behoorlijk wat hoogteverschil voordat je er was. De waterval is op zich niet zo spectaculair, maar toch wel de moeite waard. Maar, we hebben wel eens ruigere gezien.

Hierna reden we door naar het Eagle River nature center; onderweg ook nog bij een paar meertjes gestopt en gewandeld (oa Mirror Lake), maar qua wildlife was daar niet zo veel te beleven. Vanaf het nature center besloten we om de Albert Loop Trail te lopen; een rondje van 3 mile, dwars door de bush. We waren net onderweg, of de eerste sporen van beren kwamen we tegen; een grote hoop zwarte berenpoep. Een heel stuk verderop kwamen we nog een grote hoop berenpoep tegen, deze was bijna helemaal groen (een vegetarische beer ? laten we het hopen !). Maar, we hebben geen beer gezien !

Wel waarschuwingsborden dat je in "Bear Country" rondloopt, maar verder niets. Op zich was de wandeling wel mooi, maar toen we eenmaal bij de Eagle River aankwamen zijn we op ons gemak omgekeerd....en weer geen beren gezien ! We waren net terug bij de auto toen het behoorlijk begon te regenen. Daarom zijn we naar een WalMart gereden en hebben daar nog even geshopt. Hierna gegeten bij een Pizza Hut en toen weer teruggereden naar de Knik River Lodge.De zon scheen weer op de gletsjers, dus aan onze kant van de bergen was het weer goed weer.Om half 8 waren we weer terug, en zit deze dag er weer op. Morgen rijden we naar Seward.

Knik River naar Seward, 25-06-2009

Vandaag weer "on the road", vanaf Knik River naar Seward. Niet zo'n heel erg lang stuk, maar wel een hele mooie route, dus we hebben er de hele dag over gedaan. De dag begon in ieder geval helder, de zon was er goed bij, en dat zou nog wel een tijdje zo blijven.
We waren nog geen 5 minuten onderweg, of er stond al een eland op de weg; we waren nog niet eens begonnen om de kamera uit te pakken, dus dat hebben we maar snel gedaan, om toch nog een paar foto's van het beest te kunnen nemen.

De weg slingerde daarna langs tal van bergen en gletsjers, overal waren prima uitzichtpunten en stopplaatsen, zodat we flink wat bergen en "scenery" op de foto hebben gezet. Her en der kronkelden ook wat riviertjes en stroompjes door het landschap, erg mooi allemaal. Ook kwamen we regelmatig Bald Eagles tegen, zoveel hebben we er op 1 dag nog niet gezien.

Toen we eenmaal in Seward waren hebben we in het hotel gegeten, en daarna zijn we nog naar de voet van een gletsjer gewandeld. De foto's daarvan komen morgen wel. Morgenochtend vroeg op, om 08.00 uur varen we uit voor een boottocht door de Sound....

Seward, Kenai Fjords NP, 26-06-2009

Vandaag weer met een boot mee, dit keer door het Kenai National Park. Om 0730 uur moesten we aan boord, en om 0800 uur vertrok de catamaran voor een 6 uur durende cruise door de fjorden van het Kenai N.P.

Gisteravond was het eigenlijk later als verwacht geworden, de hike naar de Exit Glacier duurde langer als verwacht, we gingen pas na elven naar bed, en dan is 0600 uur eruit toch wel heftig hoor.

De vaartocht door het Kenai N.P. is erg mooi; onderweg zie je van alles, zowel op/in het water als op de kant. We hebben Bald Eagles gezien, zee otters, orca's, humpback whales, de grappige papagaaiduikertjes, meeuwen, zeeleeuwen, dolfijnen, en nog meer verschillende zeevogels waarvan we de naam niet weten.

Het weer was in het begin prima, eenmaal buitengaats betrok het en viel er af en toe wat regen. In de Golf van Alaska was de deining behoorlijk, en een aantal van de andere passagiers zag er behoorlijk grauw uit...hehe...Gelukkig hadden wij nergens last van, en de kotszakjes die her en der tot aan de rand gevuld werden opgehaald, bleven bij ons keurig leeg ! We hadden het ook veel te druk met buiten zijn en heen en weer lopen van b akboord naar stuurboord (zo heet dat aan boord...). Ik denk dat we zo'n 4 uur buiten hebben gestaan en gelopen, en ik weet zeker dat de rest van de passagiers dat nooit hebben gehaald....Oke, het werd wel koud uiteindelijk....

Vanavond nog wat rondwandelen (misschien wel weer naar de Exit Glacier; er zouden zwarte beren rondlopen....), en morgen hebben we een dagje om uit te rusten. Misschien gaan we nog raften, we kijken wel.

Seward, Exit Glacier, 26-06-2009

Toch nog een extra verhaaltje en foto's van de vrijdagavond; overdag hadden we een boottocht gemaakt door de Kenai fjorden, en 's avonds zouden we nog wat gaan rondrijden en Seward bekijken. Nou, dat hebben we gedaan, en het haventje van Seward is best leuk.

Na Seward zijn we maar weer naar de Exit Glacier gereden, en onderweg naar de Glacier kwamen we een zwarte beer tegen ! In eerste instantie zagen we alleen z'n oren uit het struikgewas langs de weg steken, dus we stopten de auto en bleven op ons gemak zitten wachten....En ja hoor een beetje angstig en best wel snel spurtte het beest naar de overkant !

We hebben een aantal foto's kunnen maken, en zo te zien was de beer nog niet zo oud (we denken een jaar of 4 a 5, maar we zijn geen experts). Hierna zijn we naar de gletsjer gereden, en op de terugweg kijk je op het bewuste punt toch weer wat beter en hou je de boel toch weer meer in de gaten. En ja hoor....de beer scharrelde nog rond in de struiken naast de weg ! Wel verderweg als de eerste keer, maar we hoorden hem/haar rondscharrelen en kregen af en toe nog een blik te zien van hem/haar. Andere auto's stopten en vroegen wat we aan het doen waren, bij het woord "Black bear" werd er ge-Oh my god ! en gingen de raampjes van de auto's omhoog en scheurde men weg...Snappie dat nou ? Wij in ieder geval niet !

Seward, Bald Eagle dag, 27-06-2009

Vandaag hadden we niet zoveel op het programma staan; eerst uitslapen tot 0830, daarna ontbijten en dan zouden we wel zien, eea afhankelijk van het weer. Het weer begon goed, maar het waaide als een jekko, dus we besloten om in ieder geval niet te gaan raften. Tijdens het ontbijt zagen we veel Bald Eagles boven de rivier tegenover ons hotel vliegen, dus we besloten om daar maar eens een kijkje te gaan nemen. We hebben zo'n twee uur langs het water gezeten, en de score aan Bald Eagles was enorm: we hebben er wel een stuk of 10 voorbij zien komen, op een gegeven moment waren er drie volwassen vogels en 1 jong aanwezig. Wat ze daar kwamen doen: meeuwennesten leegroven ! Midden in de rivier was een stukje grind, waar heel veel meeuwen op nestelden; we hebben prachtige wegjaag akties gezien van opgewonden meeuwen, maar de Bald Eagles lieten zich niet zomaar wegjagen en roofden her en der wat eieren en/of jonge meeuwen. Fantastisch om te zien !

Hierna zijn we op ons gemak weer naar de Exit Glacier gereden, we wilden nu de trail naar halverwege de gletsjer doen. Is wel een stukkie klimmen, maar dan kom je ook ergens. Het weer werd steeds beter, en de zon bleef lekker schijnen.

Na de klim reden we naar Seward om nog wat souveniers te scoren, middenin Seward zagen we een Bald Eagle in een denneboom landen; bleek er nog een Bald Eagle op een nest te zitten ! Dus de kamera's maar weer tevoorschijn gehaald, en klikken maar ! De Bald Eagles bleven heerlijk zitten kijken wat we deden, en de telelens met 2x convertor deden hun werk. En de foto's ? Die zijn echt prachtig geworden !

Morgen rijden we naar Homer, op jacht naar Grizzly's !

Homer, 28-06-2009

Deze zondag reden we op tijd (0900 uur) weg vanuit Seward. Een stukje van deze route hadden we al gedaan om bij Seward te komen. Het leek een mooie dag te gaan worden, onderweg kwamen we her en der nog mistbanken tegen die boven de meren hingen. Rond 1000 uur waren de meeste mistbanken wel verdwenen, en kwam de zon goed door.

Omdat we halverwege uit de bergen raakten, werd de route voor ons gevoel minder spectaculair; om dit te verhelpen, besloten we een stuk van de oude Sterling Highway te rijden. In de Milepost stond dat dit een goede gravelweg was, van zo'n 18 mile, en dat je uit moest kijken omdat deze weg dwars door "Bear Country" loopt. Volgens de papieren van het autoverhuur bedrijf mochten we deze weg niet rijden, maar ja, als je dan ergens ziet staan dat er veel beren voorkomen, dan vergeet je wel eens wat, toch ? Ondanks dat de weg best mooi was, en je langs een aantal meren kwam, hebben we helaas geen beer gezien. Maar dat gaan we zeker goedmaken als we morgen naar het Katmai National Park vliegen ! We hebben nog even met de mensen van K-Bay Air gebeld hoe laat en waar we klaar moesten staan, en ze vertelden ons dat het prima dagen voor Bear watching was, en dat ze vandaag 24 Grizzly's hadden gezien ! Dat belooft dus veel goeds voor maandag !
Homer is een aardig stadje, wel druk, en een heel mooie omgeving; op de Homer Spit zijn veel tentjes en restaurantjes (vis !), en ook verblijven er veel Bald Eagles. We hebben er weer genoeg gezien !

In de B&B waar we verblijven is geen internet of WiFi, proberen morgen na de berentour wel iets in het dorp te regelen. Anders duurt het tot we weer in Anchorage zijn...

Homer, Katmai National Park, 29-06-2009

Vanuit Homer stond vandaag de bear viewing trip met K-Bay Air op het programma; een dag op zoek naar Grizzly's in het Katmai National Park. Om 0900 uur waren we op het vliegveld en ontmoeten daar Michael (Mike) die onze piloot en gids zou zijn. Met nog 3 anderen stapten we in het 6 persoons vliegtuigje, dat ons naar het strand van Hallo Bay zou brengen. De dag zag er prachtig uit, zonnig en redelijk helder, en dat zou niet meer voorbijgaan ! Eenmaal in het Katmai N.P. begon het feest al snel; voordat we landden hadden we al diverse Grizzly's gezien, toen we eenmaal door de meadows wandelden zagen we aan alle kanten Grizzly's verschijnen; de een nog groter dan de andere !

Soms kwamen ze tot op een meter of twintig langs banjeren, echt fantastisch ! We hadden van te voren instructie's gekregen hoe ons te gedragen, en gelukkig bestond dit groepje uit allemaal beren en natuurliefhebbers, dus zonder problemen zaten we midden tussen de beren. Deze dag had heel veel hoogtepunten, maar wat echt erg mooi was: een berin, met twee jonkies, die heerlijk aan het klauteren waren op de ruim aanwezige aangespoelde bomen en takken.

Op een gegeven moment kwam 1 van de mannetjes beren te dichtbij, en besloot de moeder met de jonkies zich toch maar terug te trekken (mannetjes beren eten ook hun eigen jonkies....). We zagen de moeder een rots op klauteren, steeds hoger, en de kleintjes er achteraan ! Bovenop de rotsen hadden de jongen honger gekregen, en de moederbeer begon ze te voeden. Een fantastisch gezicht ! In totaal hebben we iets van 800 foto's genomen, alleen van deze dag. Deze berentrip is zeker de moeite waard !
Toen we weer terug in Homer waren, reden we richting de B&B en zagen we opeens een eland met twee kleintjes door een tuin lopen ! Midden in het dorp !
Ook dit was een machtig gezicht, dan pas merk je hoe groot elanden zijn !

Vanavond proberen we dit verhaaltje met een paar foto's online te krijgen (moet kunnen bij de McDonalds...).
Morgen nog een dag in Homer, woensdag rijden we terug naar Anchorage, en donderdagmorgen vliegen we terug naar Amsterdam. Vrijdag hopen we weer aan te komen.

Homer, 30-06-2009

Deze dag hadden we niets gepland; een beetje rustig her en der rondkijken, en proberen om nog wat Bald Eagles te fotograferen. Het weer was goed, zonnig maar nog niet helemaal helder, en er stond wel wat wind. Als eerste zijn we in het Island and Oceans Refuge Centre wezen kijken; hier draaide een film over de wetenschappers die op de Aleoeten veldwerk verrichten, oa het bijhouden van aantallen vogels etc. Was een erg informatieve film. Ook nog een rondje rond het centre gewandeld, daar zagen we kraanvogels met jonkies in de wetlands.
Hierna reden we naar de Homer Spit, de mist was nog niet helemaal weg maar we konden toch nog wat Bold Eagles fotograferen.

Hierna zijn we naar het hoogste punt in de omgeving gereden, Mount Ohlson. Je hebt hier een prima uitzicht over de hele omgeving. Daarna weer terug naar de Spit, en daar vonden we nog meer Bald Eagles, oa eentje die met een halve vis over ons heen vloog !

Daarna zijn we wezen eten bij de Italiaan, en zetten we bij de McDonald deze dag weer online.
Morgen naar Anchorage, en donderdag vliegen. Morgenavond zal zo'n beetje het laatste verhaaltje komen, en waarschijnlijk sluiten we thuis wel af met het reisblog van deze keer.

Iedereen bedankt voor de reaktie's !

Homer naar Anchorage, 1-07-2009

Het laatste ritje van Homer naar Anchorage; de dag begon prachtig, toen we rond 0730 vertrokken scheen de zon al uitbundig en dat doet-ie nu nog steeds (18.20).

Onderweg hebben we nog een beer gezien, die zorgde voor een chaos omdat de beer waarschijnlijk de weg op stapte en er daardoor een auto moest uitwijken die in de greppel naast de weg terechtkwam, op z'n kant. De auto zag er total los uit, de beer leek niets te mankeren, maar was wel pislink...we hebben het niet zien gebeuren, maar hebben nog wel de beer zien wegspurten....De bewuste auto lag trouwens aan de andere kant van de weg...

Hierna de rit vervolgd, zonder noemenswaardige gebeurtenissen, totdat een 15 mile voor Anchorage er weer een auto ondersteboven lag; deze keer was de pick-up waarschijlijk achterop een camper gereden, of heeft ervoor moeten remmen/uitwijken. De campers hier zorgen inderdaad voor veel problemen, ze slingeren maar over de weg en doen vaak maar wat als ze denken dat ze iets zien (er zijn ook wel normale camperrijders, maar toch...). De pick-up zag er total los uit....

Verder weinig meegemaakt, morgen om 0530 willen we op het vliegveld zijn, en nu maar hopen dat de vlucht naar Minneapolis op tijd vertrekt.

Als we thuis zijn sluiten we af met het laatste verhaal.

Weer thuis, 4-07-2009

Gisteren zijn we na ongeveer 14 uur vliegen in totaal weer thuis. De vlucht van Anchorage naar Minneapolis op 2 juli verliep voorspoedig, geen vertraging, de vlucht van 5 en een half uur was even tikken; om 0745, zoals gepland, vertrok de bigbird. Om 1630 Minneapolis tijd landden we. Het lijkt of je bijna 9 uur moet vliegen tussen Anchorage en Minneapolis, maar dat komt door de 3 uur tijdverschil. De aansluitende vlucht zou om 1945 vertrekken; deze had echter wat vertraging, maar rond 2015 steeg ook deze op om onderweg te gaan naar Amsterdam. Om 1105 Nederlandse tijd landden we op Schiphol. We konden redelijk snel door de douane, en toen we bij bagageband 13 waren maakten onze koffers al een rondje... Binnen 15 minuten nadat we geland waren (en gelukkig landden we niet op de polderbaan, anders had het nog een kwartier geduurd !) liepen we al buiten op zoek naar de taxi; ook deze kwam net aanrijden (hij belde toen we met de koffers naar buiten liepen) en een uurtje later stonden we thuis voor de deur.

Al met al is deze reis ons prima bevallen, we hebben niet te klagen gehad over het (voor Alaska begrippen) prima weer, we hebben de dingen gedaan die we wilden doen, we hebben heel veel foto's (meer als 3000 !!!)(dat is voor ons doen ook heel erg veel !!!), een aantal stukjes film, en een paar souveniertjes. Nu moeten de foto's nog eventjes uitgezocht worden, moet de website weer bijgewerkt worden en kan Carin (met een klein beetje hulp van mij) weer fotoboeken gaan (laten) maken. Het wildlife wat we gezien hebben: Bald Eagles, Grizzly's, Vossen, Elanden, Zwarte Beren, Zee-otters, Ptarmigan Willow, Dall-sheeps, Dall-Porpoise's, Steller Sea-lions, Harbour Seals, Humpback Whales, Orca's, Finn Whales, Eekhoorntjes, Snowshoe-Hares, Caribou's, en heel veel kleine vogeltjes, vlinders, en musquito's, heeeel veeeel musquito's....

We willen iedereen bedanken voor de reactie's, en hopen dat je zo een aardig beeld van onze trip hebt gekregen; hoeven we in ieder geval niet meer te vertellen wat we allemaal hebben meegemaakt !

Bedankt voor het meereizen,

Eric en Carin

ps ik zal de mailinglist leegmaken , je zal na dit verhaal geen e-mail meer krijgen dat er iets nieuws op het blog is geplaatst .